Meditatie

Meditatie

Meditatie brengt de eeuwig draaiende mallemolen van gedachten tot bedaren. Het lijkt heel moeilijk en vaag, maar ook hier baart oefening kunst. Hoe groter de behoefte aan rust in je hoofd, des te moeilijker maar ook des te noodzakelijker de oefening.

Hoe oefen je meditatie?

Meditatie kun je eigenlijk niet oefenen. Het overkomt je als je er de voorwaarden voor schept. De voorwaarden scheppen kun je wel oefenen. Een voorwaarde voor meditatie is concentratie. Je bent volledig in het hier en nu, door je op één onderwerp te concentreren. Dat kan de ademhaling zijn, dat kan een woord zijn dat je steeds herhaalt, het kan een voorwerp zijn of het richten van de aandacht op het voelen van het lichaam.

Bij Kinhin zijn het de voetstappen waar je de concentratie op richt. Bij yoga is het de lichaamshouding waar je je op concentreert. Het oefenen van concentratie kun je ook toepassen tijdens je dagelijkse handelingen. Met alle aandacht afwassen, je koffie drinken, fietsen. Het oefenen zal beloond worden. Meditatie; laat het gebeuren. Zit een korte tijd per dag in stilte, verwacht niets, wil niets, maar zit gewoon. Zit met de rug recht en de voeten op de grond, als je op een stoel zit. Of zit op een meditatiebankje of meditatiekussen als je dat prefereert en breng liefdevol en geduldig de gedachte steeds weer terug naar één gekozen onderwerp.

Yoga nidra 

Yoga nidra is een vorm van meditatie waarbij je behaaglijk gaat liggen en waarbij je alleen maar een stem hoeft te volgen. Zonder moeite of inspanning laat je je meenemen door de stem. Yoga nidra betekent slaap met een spoor van bewustzijn.  Na de totale lichamelijke ontspanning komt ook het denken tot rust. Je balanceert voortdurend op de grens tussen waken en slapen. Een staat van bewustzijn waarin je heel diep ontspant.